
In de afgelopen jaren lag de focus van beleggers vooral op megatrends, waarbij ze vooral in glasvezelnetwerken, datacenters en hernieuwbare energie belegden. Toch wijst Emmanuel Faucquez, senior fondsbeheerder infrastructuurschuld bij Schroders, erop dat de stille ruggengraat van de economie, de transportinfrastructuur, opnieuw aandacht verdient. Transportinfrastructuur biedt niet alleen portefeuillediversificatie voor beleggers maar is als bedrijfssector bijzonder veerkrachtig en ook volop in ontwikkeling – en dat biedt kansen voor beleggers in infrastructuurschuld.
Diversificatie tegen overwaardering
Beleggen draait om spreiding, stelt Faucquez. In de jacht op rendement zijn veel beleggers zwaar belegd in sectoren die gevoelig zijn voor regelgevingsrisico’s of waarderingsbubbels, zoals digitale infrastructuur en renewables. Door transportinfrastructuur aan een portefeuille toe te voegen, kan die scheefgroei worden gecorrigeerd.
Transportinfrastructuur heeft de klassieke beleggingskenmerken van infrastructuur: lange levensduur, onmisbaarheid en het vermogen om crises te doorstaan. De coronapandemie was een harde stresstest, maar inmiddels zijn veel beleggingen sterker teruggekeerd. In veel regio’s liggen zowel operationele als financiële prestaties inmiddels boven het niveau van vóór de pandemie.
Belangrijk is ook dat een groot deel van de beleggingen wordt gedekt door publiek-private partnerschappen of concessieovereenkomsten. Daardoor zijn inkomsten minder afhankelijk van schommelende gebruikersaantallen. Bovendien bevatten contracten vaak mechanismen om tarieven te indexeren aan inflatie, of afspraken over aanpassingen bij veranderende rente. Dat maakt de sector een natuurlijke hedge in een omgeving van hoge inflatie en oplopende kapitaalkosten.
Geopolitiek en handelsspanningen
Wereldwijd blijven geopolitieke spanningen en handelstarieven een punt van zorg. Voor de transportsector uit zich dit in de goederenstromen via havens en luchthavens. Toch is de consensus in de sector dat handelstarieven een secundaire zorg zijn vergeleken met grotere verschuivingen, zoals de herinrichting van toeleveringsketens en nearshoring. Die ontwikkelingen veranderen de vraag wel, maar nemen haar niet weg.
Elektrisch en groen: de toekomst van mobiliteit
De aantrekkingskracht van transport wordt verder vergroot door de energietransitie. In Europa stuwen beleidsmaatregelen een verschuiving van weg naar spoor. Nieuwe spelers betreden de markt, elektrificatieprogramma’s versnellen en investeringskansen in rail nemen toe. Het leasen van rollend materieel groeit uit tot een volwaardige infrastructuurmarkt en draagt zo bij aan de omslag naar koolstofarme mobiliteit.
Ook in het stadsvervoer gaat de verandering snel. Gemeenten en regio’s stappen massaal over op elektrische busvloten, vaak gesteund door langlopende contracten en Europese groene stimuleringspakketten. Dat creëert zowel nieuwe projecten als kansen voor herfinanciering. Tegelijkertijd worden fundamenten gelegd voor toekomstige kernactiva, zoals laadnetwerken voor elektrische voertuigen, digitale verkeersmanagementsystemen en geautomatiseerde haveninfrastructuur.
De verduurzaming reikt verder. Investeringen in waterstofbussen en duurzame vliegtuigbrandstoffen nemen toe. Vroege adopters profiteren daarbij van betere toegang tot kapitaalmarkten, terwijl achterblijvers het risico lopen dat hun activa vroegtijdig afgeschreven moeten worden. Voor kredietbeleggers is het dus zaak om de balans tussen risico en rendement zorgvuldig te bewaken. Bedrijfsmodellen zijn vaak nog pril, contracten korter en het gebruik afhankelijk van consumentengedrag en technologische adoptie.
Terug op de rails
Al met al laat de transportsector zien dat hij terug is in het vizier van beleggers. De diversiteit aan activa en de voortdurende ontwikkeling bieden een combinatie van stabiliteit en vernieuwing die zeldzaam is in het huidige beleggingslandschap. Voor infrastructuurschuldbeleggers betekent dit kansen om portefeuilles veerkrachtiger te maken, beter te beschermen tegen sectorspecifieke schokken en te profiteren van niet-gecorreleerde rendementen.
Opvallend is bovendien dat transportactiva doorgaans niet dezelfde hoge waarderingspremies kennen als sectoren die de afgelopen jaren in de mode waren. Juist dat relatieve waardeperspectief maakt transportinfrastructuur tegenwoordig een interessante bestemming voor vermogen.
Lees meer in het artikel Transportation: a sector on the move van Emmanuel Faucquez, senior fondsbeheerder infrastructuurschuld bij Schroders.